ارمنستان

نظام اقتصادی ارمنستان

نظام اقتصادی ارمنستان

زمانی که شوروی سابق پابرجا و فروپاشی شوروی اتفاق نیفتاده بود، صنعت پایه ی اصلی و بنیادی اقتصاد ارمنستان بود.به طوری که با وجود 3% جمعیت شوروی ، تولیدات صنعتی آن 4% کل تولیدات شوروی بود. متاسفانه پس از استقلال این کشور وضعیت اقتصادی آن راکد شد و امروزه بیشتر بخش های اقتصادی به صورت غیر قابل استفاده و متروک درآمده است. البته این کشور با ایجاد نظام اقتصاد بازار آزاد و همچنین کمک های سازمان های بین المللی ، برنامه های اصلاحات اقتصادی را اجرا کرده و به این ترتیب توانسته از رکود تا حدودی نجات یابد.

ارمنستان در سال های اخير شاهد رشد اقتصادی ثابت و منظم در بخش های توليد انرژی ، مواد شيميايی ، مخابرات ، جواهر سازی ، عمران و مصالح ساختمانی و رشد چشمگير در تجارت و بازرگانی ، حمل و نقل ، ماشين سازی ، الكترونيك ، كامپيوتر و… بوده است. رشد اقتصادی این کشور پس از افت بسیار شدید در سال 2009 در نتیجه بحران مالی جهانی در سال 2011 مجدداً حالت صعودی گرفته و به 4.7 درصد رسید.

منابع درآمد كشور

درآمد كشور ارمنستان از طريق صادرات كالا از جمله الماس ( پرداخت و صادرات مجدد آن ) و ديگر مواد معدنی مانند : سنگ ، مس ، قطعات فلزی ، ماشين آلات و تجهيزات ، نوشيدنی و مواد غذايی تأمين می شود. به طور كلی صنايع مختلف ( توليد مواد شيميايی ، قطعات و ابزار الكترونيكی ، ماشين آلات ، مواد غذايی ، لاستيك ، پوشاك ، صنايع دفاعی و… ) و همچنين كشاورزی و محصولات آن مهم ترين بخش های اقتصادی ارمنستان به شمار مي آيد و بخش اصلي درآمد كشور از اين طريق تأمين مي شود. كشاورزی 44 درصد از نيروی كار و صنايع 42 درصد از نيروي كار را به خود اختصاص مي دهند.
بعلاوه كمك های ارامنه خارج از كشور ( اسپيورك ارمنی ) در قالب های مختلف و نيز كمك و اعطای وام كشورها ، سازمانها و نهادهای مالی نظير روسيه ، آمريكا، بانك جهانی ، صندوق بين المللي پول ، بانك توسعه و ترميم اروپا ، اتحاديه اروپا و غیره ، از ديگر منابع مالی ارمنستان به حساب مي آيند.

تورم

از سال 1998 که تورم در ارمنستان به خد تعادل رسید، رشد اقتصادی این کشور هم آغاز شد. بر اساس آمار رسمی ارائه شده توسط بانک مرکزی ارمنستان، میزان متوسط تورم در سال 2003 برابر 4.7% و در سال 2004 برابر با 7% بوده است. این میزان در سال 2005 به 2.2% رسید.

حجم صادرات و واردات ارمنستان

حجم صادرات ارمنستان به دلیل داشتن رشد اقتصادی ثابت و متعادل و همچنین بهره مند بودن از نظام تجارت آزاد از سال 1999 به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرد و به همراه آن به دلیل رشد تولیدات داخلی، واردات نیز کاهش یافت. در سال 1999 حجم صادرات این کشور به میزان 5.1% افزایش یافت و این در حالی است که رشد واردات با 10.1%- به حد منفی رسید.
در سال 2004 حجم صادرات و واردات به ترتیب 4.3% و 5.6% افزایش یافت. در سال 2005 روند رشد صادرات ادامه پیدا کرد و به 31.5% رسید.

مشاهده بیشتر

آریام تور ارمنستان

شماره تماس هماهنگی در واتس اپ :☎️ 09333266688 برای رزرو آپارتمان ، اجاره آپارتمان در ایروان و شهرهای دلیجان و دریاچه سوان ، رزرو هتل و کرایه تاکسی از مرز به ایروان و داخل شهر و تورهای داخلی ارمنستان لطفا هماهنگ بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا