اخبار ارمنستان
موضوعات داغ

آغاز سفر بدون ویزا بین ایران و ارمنستان

آغاز سفر بدون ویزا بین ایران و ارمنستان

ایران و ارمنستان توافق کرده‌اند که از 6 ماه آینده اتباع‌شان بتوانند بدون نیاز به اخذ روادید، به مدت 90 روز در کشور مقابل اقامت داشته باشند.
این توافق در چارچوب برنامه گسترش همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف به‌ویژه گردشگری و همچنین تسهیل همکاری‌های بازرگانی، روز پنج‌شنبه از سوی دولت ارمنستان تایید و آماده امضا شد.انتظار می‌رود در صورت فراهم شدن مقدمات سفر آتی ادوارد نعلبندیان، وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران، این موافقت‌نامه امضا شود. خبرگزاری «ارمن‌پرس» به نقل از شاروش کوچاریان معاون وزیر خارجه ارمنستان اجرایی شدن این توافق‌نامه را سبب تقویت روابط دوجانبه و تسهیل رفت و آمدها اعلام کرده است. به گزارش دنیای اقتصاد ، براساس این برنامه‌ریزی که در طول 6 ماه به عملیاتی شدن نظام سفر بدون روادید ایرانیان و ارمنستانی‌ها به کشور مقابل منجر خواهد شد، زمینه تاثیر مثبت بر دیگر بخش‌های همکاری نظیر گردشگری نیز فراهم می‌شود. همه اینها درحالی است که در ماه‌های گذشته روابط ایران و ارمنستان به‌ویژه در حوزه گردشگری وارد مرحله تازه‌ای شده است.

تراز منفی گردشگری دو کشور به نفع ارمنستان
این درحالی است که براساس نمایه آماری گردشگری ایران، در مقابل 146هزار و 184 نفری که در سال 2013 از ایران به ارمنستان سفر کرده‌اند، تنها 7 هزار و 280 گردشگر ارمنستانی به ایران آمده‌اند. با این‌همه اما پیش از این، دو کشور برای برقراری یک تعادل میان تبادل گردشگران‌شان تلاش‌هایی کرده‌اند؛ تلاش‌هایی که البته چندان اجرایی نشده است. در یکی از این تلاش‌ها، در سال 93 و طی دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان مواردی از جمله تمدید تفاهم‌نامه همکاری‌های گردشگری، زمینه ایجاد امضای تفاهم‌نامه میان جامعه هتلداران دو کشور، فراهم کردن امکانات برای بازدید متقابل کارشناسان و تورگردانان و خبرنگاران و همچنین اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی در خصوص تشکیل سومین نشست کمیته فنی مشترک و موارد دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به توافق طرفین رسید.

همچنین جلسات کمیته فنی مشترک گردشگری ایران و ارمنستان در سه دور بین مقامات مربوطه دو کشور برگزار شده است. در نخستین جلسه کمیته فنی مشترک گردشگری ایران و ارمنستان شناخت مجموعه علایق گردشگران ارمنی به‌عنوان مصوبه اجرایی و با هدف ارتقای سطح میزبانی دو کشور، از سوی معاونت گردشگری ایران مطرح شد. بر مبنای آن مذاکرات، دعوت از مقامات ارمنی حوزه گردشگری در کنفرانس بین‌المللی سرمایه‌گذاری، حضور در همایش تورگردانان، برگزاری تور آشناسازی ویژه خبرنگاران و تورگردانان، تاسیس دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ارمنستان و حضور طرفین در نمایشگاه‌های گردشگری نیز مدنظر قرار گرفت. همچنین بنا شد با تهیه گزارشی جامع از علایق و سلیقه‌های گردشگران ارمنی، بستر پذیرش و میزبانی از آنان در ایران فراهم و با ایجاد تورهای تلفیقی ظرفیت‌های گردشگری هر دو کشور به کارگرفته شود.

علاوه‌بر این، دیگر نشست کمیته فنی مشترک گردشگری ایران- ارمنستان نیز در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و به ریاست مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد. در آن جلسه نیز راهکارهای توسعه همکاری‌های گردشگری دو کشور مورد بحث و تبادل نظر طرفین قرار گرفت. بررسی میزان پیشرفت مفاد صورتجلسات پیشین و همچنین تهیه پیش‌نویس یادداشت‌تفاهم جدید همکاری‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران (با توجه به انقضای یادداشت تفاهم قبلی) از اهم دستور کارهای این نشست بود.

براساس مفاد آن جلسه، پیرامون برگزاری تور آشناسازی برای اصحاب رسانه و تورگردانان و حضور متقابل در نمایشگاه‌های گردشگری، توافق و بنا شد پیش‌نویس یادداشت تفاهم جدید، پس از انجام مراحل و تشریفات اداری در هر کشور در نشست‌های آتی مقامات ارشد طرفین، به امضا برسد. از سوی دیگر، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز برای گفت‌وگو در حوزه همکاری‌های توریستی دو کشور، اواخر سال گذشته با مشاور نخست‌وزیر ارمنستان دیدار داشت و در این دیدار هیات ارمنی پیشنهادی مبنی بر برگزاری کمپین معرفی ایران در ارمنستان ارائه کردند.

تیگران کاراپتیان در آن دیدار با بیان اینکه در تلاش هستیم با برگزاری رویدادهای فرهنگی، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌‌ای مشترک امکان آشنایی هر چه بیشتر هموطنان ارمنی با ظرفیت‌ها و داشته‌های واقعی ایران و نه آنچه در رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شود را ایجاد کنیم، تصریح کرد که به همین خاطر، راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی و معرفی ایران در ارمنستان در دستور کار قرار گرفته تا با انتخاب مرکزی فرهنگی در ایروان، برنامه‌های مرتبط با تبلیغات و معرفی ایران در دستور کار قرار گیرد.

حالا گویا مقامات ارمنستان می‌خواهند تعداد قابل توجهی از مردم کشور ارمنستان را که هر ساله به ترکیه، مصر و گرجستان سفر می‌کنند به مقصدی به اسم ایران هدایت کنند که فرصت انواع گردشگری از جمله خانوادگی، زمستانی، ورزشی، فرهنگی، مذهبی و… در آن فراهم است. در مقابل آنها درصدد هستند برای میزبانی از گردشگران ورودی از کشور ایران به کشورشان، رستوران‌ها و مراکز تفریحی ایروان را که بسته‌های حلال به مسافران ایرانی ارائه می‌دهند، افزایش دهند. لغو ویزا بین ایران و ارمنستان بی‌شک می‌تواند به تسهیل سفر شهروندان دو کشور بینجامد و بستری را برای توسعه روابط گردشگری و تجاری فراهم آورد.

مشاهده بیشتر

آریام تور ارمنستان

شماره تماس هماهنگی در واتس اپ :☎️ 09333266688 برای رزرو آپارتمان ، اجاره آپارتمان در ایروان و شهرهای دلیجان و دریاچه سوان ، رزرو هتل و کرایه تاکسی از مرز به ایروان و داخل شهر و تورهای داخلی ارمنستان لطفا هماهنگ بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا