سفرنامه ارمنستان
موضوعات داغ

سفر با خودروی شخصی به ارمنستان

اگر تصمیم دارید با خودروی شخصی خود به ارمنستان سفر کنید، ما شما را برای این امر راهنمایی می کنیم.

مسافت زمینی تهران تا ایروان

ازتهران تا تبریز ۶۰۰ کیلومتر ، ازتبریز تا جلفا ۱۳۰ کیلومتر ،از جلفا تا سیه رود ۵۸ کیلومتر ،از سیه رود تا مرز نوردوز ۲۰ کیلومتر

فاصله ازمرز نوردوز تا ایروان ۴۰۰ کیلومتر می باشد.

که جمعا تهران تا ایروان ۱۲۰۸ کیلومتر میباشد

نکته: تقریبا ۲ الئ ۳ ساعت در مرز معطلی همیشه باید در نظر گرفت

قیمت بنزین در ارمنستان هر لیتر حدود ۴۷۰ درام است که برابر ۳۳۰۰ تومان میباشد.

چند نکته برای کسانی که قصد سفر زمینی با ماشین شخصی خود به ارمنستان دارند

سعی کنید ساعت حرکت شما از مرز نوردوز صبح زود باشد؛ که ازدیدن طبیعت زیبای ارمنستان لذت ببریید ،و هم در طول روز جاده امن تر و همچنین تردد ماشینها زیاد میباشد.

از همه مهمتر اگر شما صبح زود از مرز نوردوز حرکت کنید به سمت ایروان، شما نزدیک غروب ایروان خواهید بود، مسلمأ از وقتتون استفاده میکنید جهت دیدن آپارتمان و انتخاب مکان ماندنتون.

 تجربیات سفر زمینی با خودروی شخصی

نقشه راه زمینی ایران ارمنستان

مسافرت با خودروی شخصی به ارمنستان، آن هم خودروی شخصی، تجربه‌ای است كه به سبب برخی ویژگی‌های آن نمی‌توان برایش جایگزینی یافت.

مسافرت با خودروی شخصی این امكان را به سرنشینان می دهد تا با پیمودن پیچ و خم‌ها و پشت‌سر گذاشتن نا همواریی ها و دیدن جاده های سرسبز و زیبا، مقصد را به شكل دیگری تجربه كنند.

مسافرت با خودروی شخصی به ارمنستان این امكان را به سرنشینان می‌دهد تا چشم‌ها را به مناظر اطراف جاده صیقل داده و از طبیعت بکر و دست نخورده جاده های کوهستانی زیبا و مهمان نوازی مردم مهربان آن لذت برد و از یكنواختی مناظر شهری قدری فاصله گرفت. سفر با خودروی شخصی این فرصت را به سرنشینان می‌دهد تا در هر نقطه‌ای از مسیر كه جذابیت مطابق با سلیقه آنها را دارا بود توقف كنند و از بودن در طبیعت و آرامش آن لذت ببرند.

به همین دلیل مسافرت با خودروی شخصی می‌تواند جذاب‌تر از هر مسافرت دیگری باشد. اما این نوع سفر به شدت نیازمند توجه به نكاتی است تا فرصت آرامش و لذت را برای مسافران فراهم آورد و آن نكات مسائلی نیستند جز توجه به خودرو وراننده آن.

از مرز ایران از طریق شهر مرزی نوردوز ایران و مقری ارمنستان می توانید وارد ارمنستان شوید. از مرز نوردوز ایران تا ایروان ارمنستان حدود 270 کیلومتر است و از تبریز تا مرز نوردوز حدود 197 کیلومتر است که در کل از تبریز ایران تا ایروان ارمنستان حدود 407 کیلومتر است.
در این سفر دانستن زبان ارمنی یا انگلیسی به علت نیاز بیشتر به برقراری ارتباط با ساکنین محلی می تواند موثر باشد.
در مسافرت به ارمنستان با خودروی شخصی هم گواهینامه بین المللی نیاز است(شرایط دریافت گواهینامه بین المللی ) و هم برای خودرو باید پلاک ترانزیت (مجوز خروج خودرو یا کاپوتاژ) تهیه کنید.
برای مسافرت زمینی با خوروی شخصی از هرکجای ایران که ساکن هستید میتوانید ابتدا به تبریز سفر کرده و از آنجا به بعد خود را برای یک مسافرت خارجی آماده کنید.
تنها راهی که شما را از مرز ارمنستان به ایروان وصل می کند جادهء باریک و پیچ در پیچ مقری است در هنگام رانندگی در این جاده بسیار احتیاط کرده و مراقب باشید.

برای مسافرت به ارمنستان با خودرو شخصی هیچگونه محدودیت زمانی و اسکان وجود ندارد.
عموما در هنگام ورود به کشور ارمنستان به صورت شخصی، افراد ناشناس و بعضا ایرانی با عناوین مختلف از جمله مترجم ، راهنما ، راننده و … به شما مراجعه نموده و پیشنهاد مساعدت ازجمله اجاره آپارتمان با قیمت پایین و … به شما را دارند؛ توصیه می گردد به آنها اعتماد ننموده و حتی هدف از مسافرت خود را نیز به ایشان بازگو ننمائید.
زمان سفر شما از تبریز تا ایروان حدود 10 ساعت است، پس برای مسیر سفر سعی کنید صبحانه و نهار را از تبریز تهیه کنید .سعی کنید صبح زود از تبریز بطرف جلفا و بعد از آن بطرف نوردوز حرکت کنید مسیر تبریز تا نوردوز حدودا دو ساعت نیم می باشد. (از تبریز تاجلفا 135 کیلومتر و از جلفا تا نوردوز 70 کیلومتر)
در 35 کیلومتری جلفا به روستای سیه رود می رسید(آخرین جایگاه پمب بنزین قبل از مرز)، باک خودرو را کاملا پر کنید و اگر خودرو شما دوگانه سوز است باک گاز خودرو را نیز قبل از ورود به گمرک از روستای نوردوز کاملا پرکنید زیرا شما حدود تقریباً یک روز در حرکتید بنابراین ماشینتان احتیاج به بنزین زیادی دارد و هزینهء بنزین در ارمنستان گران است. (قیمت بنزین در ارمنستان لیتری حدودا 1000 تومان می باشد.)
به میزان مورد نیاز از گمرک نوردوز پول رایج ارمنستان (درام) را تهیه کنید و توجه داشته باشید که ویزایی که سر مرز باید بگیرید بابت آن باید مبلغ 10 دلار برای هر نفر باید بپردازید. توجه داشته باشید که بایستی حتما دلار تهیه کنید و نیز مقداری دارم برای بین راه داشته باشید. برای اطمینان بیشتر می توانید بقیه پولتان را بصورت دلار و یا یورو حمل کنید و در ایروان به درام تبدیل کنیدو نیز می توانید در بانک ملت حساب ارزی افتتاح و در شعبه بانک ملت ایروان از آن برداشت کنید.
در گمرک ایران بابت هر نفر 25000 تومان بابت خروجی از شما دریافت می شود.
بعد از انجام مقدمات خروج، از پل مرزی بین ایران و ارمنستان حرکت کرده تا وارد خاک ارمنستان شوید در آنجا شما را به یک سالن راهنمایی می کنند.
در سالن گمرک ارمنستان ابتدا برای صدور ویزا و خودرو شما فرمهایی در اختیار شما قرار داده می شود که کاملا به زبان ارمنی و انگلیسی می باشد.
بعد از دریافت اجازه ورود از گمرک ارمنستان بطرف ایروان حرکت کنید. این مسیر 395 کیلومتر است.
هنگام ورود به شهر ایروان با راهنمای خود تماس بگیرید می توانید از راهنمای ایرانی که از قبل می شناسید و هماهنگی نموده اید استفاده نموده و یا قبلا با دفتر ما در ایروان تماس حاصل فرمایید.

ساختمان انجام تشریفات عبور از مرز ایران (پرداخت 25000 تومان خروجی و مهر خروج )
آخرین ایست بازرسی مرزی(چک مهر خروج)
خط مرزی ایران و ارمنستان بر روی رود ارس
چک پاسپورت
ساختمان انجام مراحل اداری ، صدور ویزا و مهر ورود به کشور ارمنستان
پرداخت هزینه بیمه اتومبیل کنار درب خروج
ماشین های کرایه برای رفتن به ایروان

دوستان عزیزی که با خودرو شخصی به ارمنستان سفر میکنید

توجه داشته باشید در هنگام ورود مبلغ 23000 درام توسط گمرک جهت ورود خودرو و مبلغ 5000 درام هم برای بیمه 10روزه از شما اخذ میشود و در هنگام برگشت هم 8600 درام مجددا باید حهت خروج خودرو بپردازید البته برای اخذ ویزا هم 3000 درام برای هر نفر بالای 12 سال میگیرند.

اینها مبالغ قانونی پرداختی است

چون مثلا برای راننده چون جدا ویزا صادر میشه 1000درام افسر اضافه برای خودش میگیره یا اگر کسی مگلع نباشه برای بچه های زیر 12 سال که رایگان هست عم پول میگیره و مهر ورود رو هم جوری میزنه که تو نتونی ببینی مبلغ ویزا برای کودک صفر درج شده و حالا بماند که هر کسی که در رئ برات باز میکنه یک کلمه پول چایی یاد گرفته و 1000 درام ازت میگیره ولی از همه عجیب تر برای من وقتی بود که ماشین از محوطه مرز خارج شد و نگهبان من رو بسمت یک کانکس راهنمایی کرد تا ماشین رو بیمه 10روزه کنند از داخل چند نفر بمن گفته بودند که این مبلغ 5000درام هست اضافه تر نده یک نفر هم که همیشه این مسیر رو میرفت بمن گفت یک اسکناس 5000 درامی همون اول با مدارک به طرف بده که اظافه تر نگیره من هم همین کار رو کردم طرف هم ماشین من رو بیمه نکرد و فرستاد یک کانکس پشتی وقتی رفتم اونجا دیدم دو نفر ایرانی دیگر هم اومده بودند اونجا و میگفتند اون کانکس اول ازشون 19000 درام خواسته برای بیمه.

ماشین این دو نفر رو با 5000 درام بیمه کرد در همین حین 4 نفر ایرانی دیگه هم اومدند حالا نوبت من بود مدارک رو که دادم گفت قیمت بیمه 25000 درامه هر کاری کردیم قبول نکرد کمتر بیمه کنه بعدا دو تا از اون ماشین هارو با 7000 درام بیمه کرد ولی هرکسی میرفت یک نرخ میداد یک تعدادی رو هم با 17000 درام بیمه کرد اما من پول ندادم و با بقیه رفتم تا ایروان البته خلاف نکردم که پلیس ماشین رو متوقف کنه وقتی رسیدم ایروان با تعجب دیدم نرخ بیمه 10 روزه 2700تا 3200درامه و الباقی رو اضافه می گیرند خلاصه مملکت بی در و پیکریه هرچی دلشون بخواد از ایرانی ها میچاپند قیمت بیمه یکساله در ایروان 35000 درام می باشد.

شهرهایی که بعد از مرز نوردوز شما خواهد دید
بعد از طی مسافتی تقریبا ۱۵ کیلومتر از مرز نوردوز به شهر مغری میرسید، و پس از طی مسافتی تقریبا٨٠ کیلومتر به شهر کوهستانی کاپان میرسید، بعد ا ز پیموندن گردنهای پر پیچ و خم نوبت به شهر گریز می رسد که شما میتونید جهت صرفه صبحانه یا ناهار اقامت کنید، از نوردوز تا ایروان با اینکه ۴۲۰ کیلومتر میباشد ،اما به خاطر کوهستانی بودن مسیر، تقریبا ۸ ساعت طول میکشد.

تذکر مهم برای کسانی که زمینی به ارمنستان سفر میکنند
از لحظه ورود شما به ارمنستان، شما با کسانی برخورد خواهید کرد، که به شما، خودرو، آپارتمان و سایر خدمات دیگه ارائه خواهند داد.

لطفأ دقت کنید از کی خدمات میگیرد و چه ضمانتی پس از ارائه خدمات وجود دارد.

تجربه 13 سال کار توریستی ما نشان داده است، ۹۰٪ که کسانی از چنین افرادی خدمات گرفته اند، یا نصفه راه پشیمان شده اند یا دیگر توبه کردند که به ارمنستان سفر مجدد داشته باند

سوال : ما چگونه و چطور در ارمنستان هتل یا آپارتمان اجاره کنیم؟

توصیه ما به شما این است ،که حتما چند روزقبل از مسافرت شما به ارمنستان جهت رزرو آپارتمان یا هتل و سا یر امور مربوط به سفرتون ، با کسانی که در این کار تجربه، و ماهر هستند تماس بگیرید و رزرو کنید

توصیه های وزارت راه به رانندگان
بااستناد به مواد سه و ۱۹‬ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن و اصلاحیه‌های بعدی آن و نیز تبصره سه ماده ‪۱۲۶‬ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگانی حداكثر سرعت مجاز انواع سواری و وانت بار در آزاد راه‌ها ‪۱۲۰‬ كیلومتر و اتوبوس، مینی‌بوس، تریلر و كامیون۱۱۰‬ كیلومتر و حداقل سرعت وسایل نقلیه مذكور در اتوبان‌ها‪ ۷۰‬ كیلومتر در ساعت است.
در بزرگراه ها خودروهای سبك ‪۱۱۰‬ كیلومتر و وسائط نقلیه سنگین و عمومی‪ ۱۰۰‬ كیلومتر در ساعت و كلیه وسایل نقلیه در جاده‌های اصلی به هنگام روز‪ ۹۵‬ كیلومتر و شب‪ ۸۵‬ كیلومتر است.
و در جاده‌های فرعی هنگام روز ۸۵‬ كیلومتر و شب ‪۷۵‬ كیلومتر در ساعت است.
براساس تحقیقات به عمل آمده كاهش سرعت به میزان‪ ۱۰‬ كیلومتر درساعت، میزان تصادف را‪ ۲۰‬ درصد، تعداد مجروحان را‪ ۳۰‬ درصد و تلفات جانی را ‪۴۰‬ درصد كاهش می دهد.
عدم استفاده از نور بالای بیجا، استفاده از نور بالا در فاصله‪ ۱۵۰‬ متری با خودروی جلویی مجاز است به جز در مواقع ضروری (شامل مه گرفتگی ودرصورت نبود مه شكن در حین بروز كولاك و مه).
عدم خوردن، آشامیدن و صحبت ‌كردن با بغل دستی و یا نگاه كردن به سرنشینان.
توجه به ضخامت عاج لاستیك (حداقل سه ‌میلی‌متر عاج برای ترددهای برون شهری الزامی است). اغلب رانندگان خودرو كه مهارت كافی ندارند به محض ورود به معابر خارج از شهر مبادرت به سبقت‌های متعدد می‌كنند كه بی توجهی به این موضوع در هنگام باران به كاهش سطح اصطكاك لاستیك با آسفالت و وجود سوانح خطرناك منجر می‌شود.
رانندگان قبل از سبقت گرفتن باید به پاسخ صحیح این سؤالات رسیده باشند كه چه مسافتی برای سبقت گرفتن نیاز است؟ شعاع آزاد دید چقدر است؟ سرعت خودروی مقابل و طول زمان شتاب‌گیری چه میزان است؟ با چه سرعتی می توان سبقت گرفت؟ آیا قانون اجازه چنین سرعتی را می دهد؟ و از سبقت گرفتن چه نفعی عاید می‌شود؟
در خصوص عدم نقیص فنی خودرو، باید با آزمایش از سلامتی ترمزها و چراغ ها اطمینان حاصل شود و نسبت به تمیزی شیشه‌ها و میدان دید، تنظیم فرمان و… اقدام كرد.
ضمن توجه به شرایط آب و هوا و حصول اطلاع از وضعیت راه ها، هنگام عبور از مناطق پرتردد و محل عبور حیوانات اهلی، كمال دقت را به كار برید و در هنگام تعویض تایر فاصله ایمنی از خط ترافیك را حفظ کنید.
توجه به روشن بودن چراغ قرمز عقب خودرو در شب هنگام.
جلوگیری از نشستن افراد فاقد گواهینامه در پشت فرمان.
رعایت فاصله به ازای هر‪ ۱۵‬ كیلومتر سرعت در ساعت به اندازه طول یك ماشین با خودروی جلویی.
نصب پرچم قرمز هنگامی كه وسایل مورد حمل بیش از نیم متر از خودرو خارج شده است.
بستن كمربند ایمنی به عنوان یك قانون الزامی است چون هنگام تصادف تا حدود زیادی از وارد آمدن لطمه جانی به سرنشینان جلوگیری می‌كند.
از سوار كردن بیش از ظرفیت خودرو جلوگیری شود و سرنشینان به هیچ وجه در قسمت روباز وسایل نقلیه ای مثل وانت و كامیونت سوار نشوند.
خستگی و خواب آلودگی، نقص عضو، استعمال مواد مخدر، بی توجهی به مقررات، عجله و شتاب بی‌مورد، عدم تشخیص سهم عبور سایرین، لجبازی، رانندگی در اوج احساسات از جمله مواردی است كه رانندگان باید از آن پرهیز كنند.

پوشاک سفر
لباس برای مناطق معتدل
شلوار جین
تی شرت
کفش پیاده روی
پیراهن گرم
پلیور
بارانی
کلاه
جوراب و لباس زیر
لباس برای مناطق گرم
شلوار پنبه ای راحت
لباس سبک
تی شرت
جوراب
مایو و لباس زیر
توصیه های مهم در سفر به ارمنستان
از به همراه بردن لباس های نایلونی اجتناب کنید. این نوع لباس ها به محض عرق کردن به صورت حمام سونا در می آیند! بهترین نوع پارچه برای سفر، کتانی یا پنبه ای است، مانند پارچه هایی که در جین یا لی به کار می رود.

کوله پشتی، چمدان یا ساک در سفر به ارمنستان
انتخاب صحیح کوله پشتی، چمدان یا ساک از اهمیت به سزایی برخوردار است. اگر سفرتان یکسره است و برای مدتی قصد اقامت در شهر یا کشور دیگری را دارید، به دلیل اسباب زیاد و شاید شکننده، بعضی اوقات انتخاب دیگری چز چمدان نخواهید داشت. بزرگترین ایرادی که می شود به چمدان گرفت وزن زیاد و انعطاف ناپذیر بودن آنست.

ساک های سفر، از سال ها پیش چه از حیث وزن و چه از حیث مدل پیشرفت زیادی کرده اند. زمان ساک های برزنتی و پارچه ای به سر آمده و هم اکنون با استفاده از مشتقات نفتی ساک های خیلی سبک و مجکم به بازار عرضه می شوند. این ساک ها گاه با وزنی معادل 300 گرم بیش از 30 کیلوگرم بار را در خود جای می دهند. قیمت آنها چندین برابر ارزان تر از چمدان است و به علت انعطاف پذیر بودن برای هر نوع سفری مناسب هستند. اگر تصمیم به پیاده روی زیاد یا سفر با اتومبیل دارید، انتخاب دیگری جز کوله پشتی نحواهید داشت؛ ولی اگر زیاد از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید، یا اینکه در کشورهایی سفر می کنید که “اتوستوپ” در آنها رواج زیادی ندارد، از ساک های سبک سفری استفاده کنید که دارای دسته های بلند بوده و به سادگی روی شانه ها قرار می گیرد و در صورت لزوم بتوان آنها را از روی دو شانه رد کرد و تقریباً به صورت کوله پشتی درآورد.

چیدن وسایل در ساک یا کوله پشتی
سعی کنید هیچگونه شیء تیز، برنده یا سفتی در حال حمل با بدن تماس نداشته باشد که به بدن صدمه نرساند.
آنچه را که در طول روز مورد استفاده قرار نمی گیرد در ته ساک یا کوله پشتی قرار دهید( کیسه خواب، چراغ کوچک آشپزی و غیره).
یک بارانی سبک و یک لباس گرم را روی ساک و دم دست قرار دهید.
محل مخصوصی را که به سرعت قابل دسترسی باشد به مدارکتان اختصاص دهید (حتی بهتر است ساک کوچک دیگری را به این امر اختصاص دهید و هیچگاه آن را از خود دور نکنید).
محل کوچک دیگری را که دستیابی به آن آسان باشد به خوراک سفر اختصاص دهید.
سبکترین وسایل را ته ساک و سنگین ترین ها را روی ساک قرار دهید. از نتیجه مثبت این عمل تعجب خواهید کرد.
اگر برایتان ممکن است بعد از دسته بندی کردن وسایلتان (وسایل خواب، خوراکی، لباس، مدارک، جعبه کمک های اولیه… ) هر دسته را در ساک پلاستیکی مجزا قرار دهید. به این ترتیب نه تنها هرگونه وسیله ای را به سرعت پیدا خواهید کرد بلکه مرتب کردن ساکتان چند دقیقه بیشتر وقت نخواهد گرفت.
توصیه های مربوط به ترک منزل
قبل از ترك منزل خود تمامی وسایل غیرضروری الكتریكی را خاموش و در صورت امكان جریان برق آنها را از ناحیه فیوز مینیاتوری قطع كنید.
كلیه وسایل گرمازا اعم از گازسوز و یا نفت سوز را خاموش و شیر اصلی گاز را از ناحیه بعد از كنتور و یا سیلندر گاز كاملاً قطع كنید.
از بسته بودن شیرهای آب گرم و سرد منزل خود در زمان ترك منزل كاملاً مطمئن شده و سپس محل را ترك كنید.
در صورت وجود نشتی در شبكه آبرسانی گرم و سرد منزل قبل از ترك منزل نسبت به رفع آن توسط متخصصین اهل فن اقدام شود.
قبل از ترك منزل از بسته بودن درها و پنجره های خانه اطمینان كامل حاصل كنید و كلید خانه را به سرایدار و یا شخص قابل اطمینان خود بسپارید تا در هنگام وقوع حادثه احتمالی بتواند از آن استفاده كند.
از قرار دادن هرگونه وسایل اضافی و یا اثاثیه منزل در بالكن منزل خودداری كنید. زیرا در اثر وزش باد احتمال سقوط اجسام بر روی عابرین و یا افراد وجود دارد و یا در اثر افتادن مواد آتش زنه امكان دارد آتش سوزی رخ دهد.
از نگهداری ظروف مواد قابل اشتعال و یا كپسول گاز اضافی در محیط خانه جداً خودداری كنید و اینگونه وسایل را در خارج از محیط منزل در مكانی مناسب نگهداری كنید.
اسناد و مدارك مهم و اساسی و لوازم با ارزش خود را در محلی امن و مناسب مثلاً در گاوصندوق منزل نگهداری كنید.
در صورت امكان زمان ترك منزل خود را به كلانتری محل اطلاع دهید تا ایمنی محل توسط نیروهای انتظامی تأمین گردد.

مشاهده بیشتر

آریام تور ارمنستان

شماره تماس هماهنگی در واتس اپ :☎️ 09333266688 برای رزرو آپارتمان ، اجاره آپارتمان در ایروان و شهرهای دلیجان و دریاچه سوان ، رزرو هتل و کرایه تاکسی از مرز به ایروان و داخل شهر و تورهای داخلی ارمنستان لطفا هماهنگ بفرمایید.

21 دیدگاه

  1. سلام ممنونم از اطلاعات بسیار مفیدی که فراهم نمودید. سوال بنده این است که مسیری که از جلفا به ایران منتهی می شود ایا برای رانندگی با خودروش شخصی امنیت دارد؟ درباره ایمنی جاده ها میشه کمی بیشتر توضیح دهید با توجه به اینکه در متن فرمودید مسیر پر پیچ و خم است؟ واینکه ایا مسیر مستقیمی از ایروان به باکو وجود دارد که بتوان با خودروی خود در آن به رانندگی پرداخت؟ ممنونم

    1. با سلام و عرض ادب
      از نظر امنیت جاده های ارمنستان دارای امنیت کامل می باشد و مسیر مستقیم هم وجود دارد بله مسیر های دشت آرارات اتوبان می باشد و ارمنستان و آذربایجان کلیه مرزهای بین دو کشور بسته می باشد و هیچ مرز هوایی و زمینی باز برای رفت و آمد ندارند
      باز هم از نقطه نظر و دقت شما متشکرم

    2. سلام
      من چند روز پیش با ماشین رفته بودم ارمنستان
      به دلایل زیر توصیه میکنم با ماشین ایروان نرید:

      1- مرز نوردوز سه ساعت معطلی داشتم طرف ایران خیلی خوب بود ولی چون مجددا ارمنستان ماشین رو کاپوتاژ کرد و کلی کاغذ بازی داشت و کامنداش خیلی شل و آمروم کار می کردند مبلغ صد و شصت هزار تومن هم به بانکشون واریز کردم

      2- ماشین رو کامل مثل چمدونا اسکن کردند و دو بار هم دستی گشتندش که مواد مخدر توش نباشه

      3- از پایگاه مرزی که بیرون اومدیم ماشین رو برای ده روز به مبلغ هشتاد هزار تومن بیمه شخص ثالث کردم با شوخی سرم رو گرم کردند و هفتاد هزار تومن دیگه هم ازم دزدیدند ولی چون فهمیدم پسم دادند

      4- جاده تا نزدیکیای ایروان دوطرفه و باریکه و یکم از جاده چالوس بهتره ولی آسفالتش مال زمان شورویه و پر وصله پینه و دست انداز و تیکه تیکس که هم ماشین رو داغون میکنه هم بدن و اعصاب آدم رو

      5- حدود سیصد و هشتاد کیلومتره و هشت ساعت طول میکشه و با تندر سی لیتر بنزین مصرف میشه

      6- من تو جاده نا امنی ندیدم تریلی ایرانی هم زیاد بود

      7- پلیسای جاده خوبن ولی پلیسای شهر ایروان خیلی نامردن وقتی ماشین ایرانی می بینند میوفتن دنبالت تا یه خلاف ازت بگیرن تا ازت رشوه بگیرن اگرم خلاف نکنی الکی به یه چیزیت گیر میدن

      8- جریمه ها اونجا خیلی بالاس رشوه هم عرفش حدود هشتاد هزار تومنه من پنج روز ونجا رانندگی کردم و سه بار پلیس نگرم داشت و دوبار بدون دلیل ازم رشوه گرفتند که یکیشون وقتی دید خیلی ناراحت شدم پولمو پس داد

      9- اگر از کنار یه پلیس رد شدید تو آینه نگاه کنید اگر افتاد دنبالتون سریع یه جای مجاز بزنید بقل تا رد بشه بره

      9- گواهینامه بین المللی و کارت ماشینتون بعلاوه بیمه ماشین حتما همراهتون باشه چون دنبال بهانه می گردند

      10- سه نمونه بنزین دارن از سه هزار تومن تا سه هزار و پونصد تومن

      11- هواستون باشه به جای بنزین گازویل نزنید چون کنار هم تو یه خطن و قیمتشون نزدیک به هم بپرسید بنزین یا دیزل

      12- قبل از رانندگی حتی یه مقدار کم هم الکل نخورید چون پلیسا چک می کنند و همینو بهانه میکنند

      13- با آزربایجان مرز داره ولی من نمیدونم کجاست ولی توصیه میکنم نرید چون سر جریان قره باق با هم مشکل دارن و چون ایران طرف ارمنستان رو گرفته آزربایجان از ایران ناراحته

      14- اگر خدایی نا کرده زبونم لال روم به دیوار تصادف بدی کردید یا ماشین بد جوری خراب شد تریلی های ایرانی که بار میارن ارمنستان خالی بر می گردند

      با وجود اینکه مردمش خیلی فقیرند ولی کشور قشنگ و خوش آب و هواییه

      سفر خوش بگذره

      1. سلام به همه دوستان.ما میخوایم دو سه روز دیگه با ماشین شخصی بریم ارمنستان.چندتا سوال داشتم.دوستانی که تابستون همین امسال رفتن ممنون میشم کمک کنن.

  2. سلام
    خودروي من به نام برادرم هست براي خروج از كشور ففط داشتن وكالت محضري جهت تعويض پلاك كفايت ميكند.
    لطفا راهنمايي كنيد
    ممنون

    1. با سلام و عرض ادب
      برای اطلاعات دقیق در مورد کاپوتاژ باید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیل رانی مراجعه بفرمایید
      http://taci.ir/

  3. با سلام وعرض ادب
    می خواستم بدونم اگر با ماشینمون تا نوردوز بریم و برای خروج از مرز ایران ماشین همونجا پارک کنیم آیا وسیله نقلیه ای وجود داره که مخصوص مسافرهایی مثل ماباشه و مارو برسونه تا ایروان یا شهر های نزدیک تر توریستی ؟؟ ماشینهایی مثل تاکسی یااتوبوس

    1. با سلام
      بله امکان پارک ماشین در مرز نوردوز وجود داره و اینکه از مرز ارمنستان هم ماشین کرایه تا ایروان وجود داره و لی اتوبوس خیر

  4. سلام. دوستان پیشنهاد می کنم به هیچ وجه و اصلا اصلا با ماشین شخصی به ارمنستان نروید.
    به چند دلیل:
    نظام فاسد پلیس ارمنستان چپ و راست تا پلاک توریستی می بینند مثل راهزنان قدیم به بهانه های مختلف رشوه می گیرند.
    دوم، مسیر نوردوز تا ایروان بسیار مسیر بد با پیچ های خطرناک و چاله های بزرگ است.
    زبان هم مهم است. اکثرا انگلیسی هم نمی دانند

    1. با سلام و عرض ادب
      چندین بار در مورد پلیس ارمنستان و موضوعاتی این چنین نوشته شده ولی باید بگم مشکل از رانندگی و ندانستن خیلی از قوانین از طرف خود ما ایرانی هاست که مشکل ساز میشه در ابتدا باید بگم علاوه بر ایرانی ها گرجی روس ها و خیلی دیگر از پلاک های کشورهای دیگه هم وارد ارمنستان می شوند
      به دلایل زیر ما ایرانی ها در رانندگی همیشه تو چشم هستیم
      1- رعایت نکردن حق تقدم در مناطق شهری
      2- آگاهی نداشتن از جغرافیای شهری
      3- رانندگی نکردن در بین خطوط
      4- ندانستن دور زدن بعد از ورود از فرعی به جاده اصلی
      5- ریختن زباله از شیشه ماشین در هر حالتی
      6- رعایت نکردن حق تقدم عابر پیاده در جاده ها
      7- انحراف به چسب و سبقت گرفتن ها از چپ و راست از خطوط ممتد و شانه خاکی
      8- رانندگی در حالت مستی که در حال حاضر در ایران اگر شب طرح بزنن و جلو ماشین ها را در داخل ایران بگیرند 30 درصد با حالت غیر عادی در حال رانندگی هستند و کما اینکه خیلی از این تصاویر را از تلویزیون خودمون در قالب طرح نامحسوس دیدیم و اینکه رانندگی در بین ایرانی ها از مرز مغری تا ایروان خیلی ها در حالت مستی بوده و جرایم و رشوه هایی که دوستان می فرمایند بر همین اساس بوده است.
      9- غیر استاندارد بودن ماشین و یا داشتن نقص فنی می باشد. که خیلی از ماشین ها دارا می باشند.
      بیایید با خودمان صادق باشیم و اینکه به رانندگی های خودمان در ایران از 0 تا 100 چه نمره ای می دهیم که حال بیاییم جایی یا مکانی یا پلیس کشور دیگه ای را قضاوت کنیم
      این هم بگم بنده منکر فساد در بعضی از ماموران پلیش راهنمایی و رانندگی ارمنستان نمی شوم
      ولی در کشور گرجستان مشکل از کجاست ؟
      اونجا به هیچ عنوان پلیسی رشوه نمی گیره اونجا مشکل چیه که باز ایرانی ها هی جریمه می شن ؟

      1. سلام .تا حدود زیادی موافقم .اما مقصر اصلی در نوع رانندگی ما نیستیم و این راهنمایی و رانندگی هست که ما رو به سمت رانندگی اصولی باید هدایت کنه.1 خط کشی مرتب نداره.تا چراغ قرمز میشه سر چهار راه همه ماشینا ازهر قسمت که بخوان دور میزنن.در صورتی که توی ارمنستان و گرجستان مسیر دور زدن با خط کشی مرتب،مشخص شده.توی ایران پلیس ها توی جاده ،هر جا که سبقت ممنوع هست و خط کشی رنگ و رو رفته داره مثل راهزن ها کمین میزنن.و نکته جالب اینکه جریمه های اونا خیلی کمتر از مال ایران هست. 1 نکته در مورد بنزین بگم .چیزی که من متوجه شدن بنزین اونجا استخون دار تر از مال ایرانه و مسافت بیشتری میشه باهاش پیمود.

        راستی در جریان باشید موقع برگشت پلاک بین اللملی رو دربیارید که 60 تومن جریمشه (توی ایران).

        دوستان 1

  5. با سلام .
    من میخواستم بدانم مسیر ایروان به نوردوز در روزهای برفی با اتوبوس امنیت دارد یا خیر ؟

    1. بله
      مشکلی نیست هر روز اتوبوس تردد داره و از نظر امنیت هم مشکلی نداره

  6. کدوم فصل برای سفر به ارمنستان مناسب تره و اینکه بعد از سفر به ارمنستان با فاصله چند ماه باکو میشه رفت؟چون شنیدم انگار اجازه نمیدن

    1. بهترین فصل برای سفر به ارمنستان از 10 تیر تا 15 شهریور ه چون هوا عالی جشن های متعدد همه سبز و خرم و در مورد باکو و سفر به آذربایجان مشکلی نداره مگر نخجوان و اینکه شما قره باغ رفته باشید و بخواهید برید آذربایجان اونوقت گیر می دن ولی در اصل نباید کاری داشته باشند با توریستهای اروپایی هیچ کاری ندارند ولی بعضی اوقات به توریست های ایرانی گیر می دن همه اینها که نوشتم شنیده های بنده از توریستهای دیگست مستنداتی وجود نداره شاید هم اصلا کاری نداشته باشند

  7. سلام لطفا به این سوال من پاسخ دهید( من تا بحال ارمنستان نرفته ام ) در صورتی که بخواهیم تا مرز ارمنستان باخودروی شخصی واز آنجا ببعد با وسایل نقلیه سفر کنیم چه مراحل واقداماتی را باید انجام دهیم؟

  8. سلام سوال بنده این است که آیا با خودرویی که پلاک گذر موقت از مناطق آزاد داره میشه از مرز ایران وارد ارمنستان شد؟ و اگر امکان داره شرایطش چی هست؟

    1. این شرایط رو باید از سازمان گردشگری و اتومبیل رانی بپرسید که مسول اجرای پلاک بین المللی و کاپوتاژ هستند

  9. درود بر دوستان و توضیحات جامع و کامل.لطفا یک نفر توضیح دهد برای سفر به ارمنستان ویزا را چگونه دریافت میکنند رو چه مدت اعتبار ،داره .دوم اینکه از ارمنستان به چه کشورهای همسایه میتوان سفر کرد.بدون ویزا. سوم اینکه ایا جاده های امن هست برای سفر با اتومبیل شخصی به همراه خانواده ودر اخر نرخ برابری پول ارمنستان در این تاریخ (اول اسفند ۹۷)با ریال چند است.پیشاپیش،از دوستانی که وقت گذاشته و پاسخ میدهند.صمیمانه سپاسگزارم ازطرف خودم و پنج خانواده(۲۳)نفر
    ارادتمند.بهرام اکباتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا