اخبار ارمنستانارمنستان
موضوعات داغ

مرباي گردو سوغات ارمنستان

مرباي گردو يکي از معروف ترين سوغاتي هاي ارمنستان است.

مرباي گردو ارمنستان

 مرباي گردو يکي از معروف ترين سوغاتي هاي ارمنستان است. اين مربا که در درون ظرف شيشه اي است، در سراسر کشور ارمنستان در بقالي ها و سوپرمارکت ها به فروش مي رسد ولي بهترين و معروف ترين مکان ها براي خريد اين محصول، دو روستاي گارني و گِغارت است.

اين دو روستا در فاصله اي نه چندان دور از هم در استان کُتايک در شرق ارمنستان قرار دارند. مرباي گردو سياه رنگ بوده و شيريني آن کمي از مرباهاي ديگر بيشتر مي ماند و مي تواند آن را به صورت جداگانه، با چاي و به ويژه به همراه کره خورد.

قيمت اين مربا بسته به بزرگي و کوچکي ظرف آن و نيز کارخانه سازنده، متفاوت است ولي کمترين نرخ خريد هر ظرف آن 1000 درام معادل 3000 تومان است.

چي لازم دارم:

اگر تمايل به تهيه اين مرباي خوشمزه در خانه داريد ما طرز تهيه آن را براي شما آماده کرده ايم. البته پخت اين نوع مربا بسيار سخت است و انتظار نداشته باشيد که در اولين تجربه بتوانيد يک مرباي خوشمزه شبيه آنچه کارخانه هاي ارمنستان تهيه مي کنند به دست آوريد. موادي که براي پخت اين مربا نياز داريد به شرح زير است:

شکر: 1.5 کيلو

گردو: 1 کيلو

هل کوبيده: 1 قاشق سوپ خوري

آب: 8 پيمانه

چه جوري درست ميشه:

ابتدا گردوها را پوست مي کنيم و با سوزن کلفت (لحاف دوزي) چهار طرف آن را سوراخ مي کنيم، به طوري که سوزن از يک طرف گردو فرو رفته و از طرف ديگر خارج شود. سپس گردوها را در آب معمولي ريخته به مدت 10 روز در جايي قرار مي دهيم و هر روز آب آن را عوض مي کنيم تا تلخي و سياهي گردو خارج شود.

پس از 10 روز گردوها را در آب آهک مي ريزيم و بعد از 12 ساعت از آب آهک درمي آوريم و سپس دو الي سه بار شسته و به مدت 24 ساعت در آب سرد خيس مي کنيم و چهار بار آب آن ار عوض مي کنيم. در نيم کيلو شکر دو پيمانه آب مي ريزيم و روي حرارت قرار مي دهيم تا قوام بيابد، سپس گردوها را در آن ريخته پس از چند بار قل زدن به آن هل اضافه مي کنيم.

بعد از 5 دقيقه ظرف را از روي حرارت برداشته و مربا را بعد از اينکه سرد شد در ظرف شيشه اي دردار مي ريزيم. اين مربا بسيار تيره است، براي همين مابقي شکر را با شش پيمانه آب مخلوط کرده روي حرارت قرار مي دهيم تا قوام بيايد. مايع به دست آمده شربت سفيدي است که بايد آن را جداگانه آماده داشته باشيد و هر گاه خواستيد اين مربا را سرو کنيد، مقداري از آن را در کاسه بريزيد و چند دانه از گردوي مربا شده را داخل آن بگذاريد تا مقداري از تيرگي آن بکاهد.

ویدیو نحوه پخت مربا گردو

مشاهده بیشتر

آریام تور ارمنستان

شماره تماس هماهنگی در واتس اپ :☎️ 09333266688 برای رزرو آپارتمان ، اجاره آپارتمان در ایروان و شهرهای دلیجان و دریاچه سوان ، رزرو هتل و کرایه تاکسی از مرز به ایروان و داخل شهر و تورهای داخلی ارمنستان لطفا هماهنگ بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا