ارمنستان
موضوعات داغ

موزه ماتناداران ایروان

موزه ماتناداران ایروان

ماتناداران یکی از قدیمی ترین و ثروتمند ترین خزانه های کتاب در دنیا است. آن توسط مارک گریکوریان در سال 1957 میلادی طراحی شده است. کمتر گردشگری پیدا می کنید ، که بدون ملاقات از این مرکز ایروان را ترک کند.

مجموعه ای از پله ها شما را به سمت مجسمه مسروپ ماشتوس ، مخترع الفبای ارمنی ( در سال 396 میلادی ) سوق می دهد. در کنار آن مجسمه شاگرد مسروپ ماشتوس ساخته شده است ، که دستش را با اشاره کرده به مدرس خود بالا نگه داشته است و در کنار او زانو زده است. حروف الفبای ارمنی بر روی دیوار پشتی حکاکی شده است.

مجموعه این کتاب ها شامل 17000 نسخه خطی است ، که تقریبا شامل تمامی نسخه های فرهنگی و علم دوران باستانی و میانه است. این نسخه ها شامل : تاریخ ، جغرافیا ، دستور زبان ، فلسفه ، قانون ، علم پزشکی ، ریاضیات ، گیتی شناسی ، تحقیقات نظری در مورد تقویم ، علم کیمیا ، علم شیمی ، ترجمه ها ، ادبیات ، تاریخ شماری ، تاریخ هنر ، نقاشی با تذهیب (مینیاتور ) ، موسیقی و تئاتر هستند. همچنین نسخه های خطی به زبانهای عربی ، فارسی ، یونانی ، سوریه ای ، لاتین ، اتیوپی ، هندی ، ژاپنی و غیره وجود دارد.

قبل از ورود به موزه ، مجسمه هایی از فیلسوفان ، دانشمندان و هنرمندان باستانی قرار دارند ، که به ترتیب » توروس روسلین ، گریکور تاتواتسی ، آنانی شیراکاتسی ، موسس خرناتسی ، مخیتار گوش و فریک هستند.

به محض ورود از درهای بزرگ مس اندود شاهد موزاییک نبرد آوارایر می شوید ، که هال ورودی را تزیین کرده است. این یک رویداد بسیار مهم برای ارامنه محسوب می شود ، که در 26 ماه می سال 451 میلادی آنها برای مقابله با دشمنان خود برپا خواستند . بر روی دیوار رو به رویی قاب سه لوح ای است ، که توسط هوهانس خاچاطریان با آبرنگ بر روی گچ نقاشی شده است . آن 3 دوره متفاوت ازتاریخ و فرهنگ ارامنه را نشان می دهد. در این مرکز میراث فرهنگی ، نسخه هایی می توان پیدا کرد که اصل آنها گم شده است و فقط از طریق ترجمه های ارمنی قابل شناسایی هستند.

تاریخ ماتناداران به زمان های اختراع الفبای ارمنی بر می گردد.

 

 

مشاهده بیشتر

آریام تور ارمنستان

شماره تماس هماهنگی در واتس اپ :☎️ 09333266688 برای رزرو آپارتمان ، اجاره آپارتمان در ایروان و شهرهای دلیجان و دریاچه سوان ، رزرو هتل و کرایه تاکسی از مرز به ایروان و داخل شهر و تورهای داخلی ارمنستان لطفا هماهنگ بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا