اخبار ارمنستان
موضوعات داغ

نان لواش در یونسکو ثبت جهانی شد

پرونده چند ملیتی فرهنگ پخت نان های نازک «لواش» در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، در ادامه اجلاس یازدهم کمیته بین‌الدول میراث ناملموس یونسکو که از روز دوشنبه در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی جریان دارد، پرونده ‘فرهنگ پخت نان های نازک» به ثبت رسید.

این پرونده که با همکاری نزدیک و مشترک کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، و ترکیه تهیه شده، فرهنگ پخت برخی نانهای نازک و پهن از جمله لواش را در بر می گیرد.

در سال ٢٠١٤ پرونده ای تحت عنوان ‘نقش فرهنگی لواش’ توسط ارمنستان ثبت شده بود.

با توجه به این پیشینه، برای جلوگیری از بروز هر گونه سوء تفاهم در توصیف فرهنگ پخت نان لواش میان کشورهای منطقه، همه کشورهای ذیربط تلاش کردند تا با گفت وگو به تفاهم برسند.

احمد جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو که در ایجاد این تفاهم منطقه ای نقش فعالی ایفا کرد، در سخنرانی خود در این اجلاس بر این این نکته تأکید کرد که «نان خوردن با هم» در فرهنگ ما معنایی وسیع تر از تغذیه دارد؛ چون اسباب نزدیکی مردمان، باورها و اقوام می شود و هم سفره شدن یک ارزش معنوی است.

وی با اشاره به جمله زیبای ابوالحس خرقانی که ١١٠٠ سال پیش گفته است «هر که در این سرای درآید، نانش دهید و از ایمانش نپرسید که آنکه نزد حق تعالی به جان ارزد بر خوان ابوالحسن به نان ارزد»، بر اهمیت نان خوردن با هم و هم سفره شدن به عنوان یک ارزش معنوی تأکید کرد.

جلالی اظهار امیدواری کرد که همکاری کشورهای منطقه در ثبت مواریث ناملموس بتواند اسباب نزدیکی جانها و معنویت ها شود.

مشاهده بیشتر

آریام تور ارمنستان

شماره تماس هماهنگی در واتس اپ :☎️ 09333266688 برای رزرو آپارتمان ، اجاره آپارتمان در ایروان و شهرهای دلیجان و دریاچه سوان ، رزرو هتل و کرایه تاکسی از مرز به ایروان و داخل شهر و تورهای داخلی ارمنستان لطفا هماهنگ بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا