ارمنستان
موضوعات داغ

مسجد کبود ایروان

مسجد کبود ایروان تنها یادگار هنر و معماری ایرانی در ارمنستان

مسجد کبود ایروان

مسجد کبود ایروان توسط حسینعلی خان ایروانی، والی ایروان در سال 1179 هجری قمری ساخته شد و معماری این مسجد برگرفته از مسجد کبود تبریز است.

مسجد کبود ایروان تنها یادگار هنر و معماری ایرانی در ارمنستان بوده و از اهمیت و ارزش مادی و معنوی خاصی برخوردار است.سه محراب در مسجد کبود ایروان وجود دارد که بیانگر حضور پیروان مذاهب مختلف در این شهر بوده و کتیبه‌های سنگی مسجد کبود ایروان از اصفهان آورده شده و به زیبایی بر روی آنان خطاطی شده است.مسجد کبود ایروان از نمونه‌های با ارزش مساجد چهار ایوانی بوده و به‌ عنوان مدرسه نیز از آن استفاده شده است.

مسجد کبود ایروان دارای 28 حجره است و در هر طرف حیاط مسجد 14 حجره قرار دارد.
شبستان و صحن اصلی مسجد کبود ایروان، دارای کاشی‌ های بسیار زیبا به رنگ فیروزه‌ ای بوده و دارای پنجره‌ های مشبک و شیشه‌ های رنگی است.
فعالیت‌ های مسجد کبود ایروان فرهنگی و آموزشی است و از جمله فعـالیت‌ های فرهنگی در این مسجد، برگزاری مراسم‌ های مختلف مذهبی و کلاس‌های آموزش زبان فارسی است.

مسجدی در مرکز شهر ایروان، پایتخت ارمنستان است.در ایروان قدیم (دورهٔ ایرانی) ۸ مسجد وجود داشته‌است که اکنون از میان این مساجد، تنها مسجد جامع کبود ایروان باقی مانده‌است. این مسجد در بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ خورشیدی توسط معماران ایرانی بازسازی شد.در ارمنستان تمبر و پاکت پستی مسجد کبود ایروان نیز منتشر شده‌است.

مشاهده بیشتر

آریام تور ارمنستان

شماره تماس هماهنگی در واتس اپ :☎️ 09333266688 برای رزرو آپارتمان ، اجاره آپارتمان در ایروان و شهرهای دلیجان و دریاچه سوان ، رزرو هتل و کرایه تاکسی از مرز به ایروان و داخل شهر و تورهای داخلی ارمنستان لطفا هماهنگ بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا