ارمنستاناطلاعات ضروری سفر ارمنستان
موضوعات داغ

آب و هوای ارمنستان

آب و هوا و تغییرات جوی شهر ایروان و کشور ارمنستان

آب و هوای ارمنستان

با توجه به قرار گرفتن کشور ارمنستان در شمال منطقهٔ معتدل و با توجه به ویژگی‌های خاص اقلیمی ارمنستان و پایین بودن میزان بارندگی در این کشور، ارمنستان دارای آب و هوای خشک و قاره‌ای است.

هوای ارمنستان ملایم است. در تابستانها از مناطق جنوبی (فلات ایران) توده هوای گرمی که از منطقه گرمسیری وزیدن می‌گیرد به فلات ارمنستان می‌رسد. در زمستانها هوای ارمنستان به شدت سرد می‌شود و فشار جو فزونی می‌گیرد. آسمان ارمنستان اغلب آفتابی است و میزان بارندگی در ارتفاعات به ویژه در ۲۰۰۰ و ۲۱۰۰ متری فزونی می‌گیرد. دمای هوا در ارمنستان به شدت تابع فصول سال است.

در دشت آرارات متوسط دما در ماه ژوئیه دمای ۲۵+ تا ۲۷+ درجه سانتی گراد و حداکثر آن ۴۲+ درجه سانتی گراد است. در ماه ژانویه دمای متوسط هوا ۵- تا ۷- و حداقل آن ۳۰- درجه سانتی گراد است. در مناطق کوهستانی میانه از جمله دریاچه سوان میانگین دمای هوا در تابستان ۱۸+ تا ۲۰+ و در زمستان ۸- تا ۱۲- درجه است. در اطراف دریاچه آرپا دمای هوا به ۴۶- نیز رسیده است. در جلگه آرارات ۲۵۰ روز از سال دما به صفر درجه نمی‌رسد. در مناطق کوهستانی شمار این روزها در سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ و در ارتفاعات بسیار حدود ۳۰ تا ۵۰ روز است. میزان متوسط بارندگی در ارمنستان ۵۵۰ میلی‌متر است که در بهار و اوایل تابستان به حداکثر و در نیمه دوم تابستان و نیز زمستان به حداقل می‌رسد. متوسط روزهای آفتاب ارمنستان را طی سال ۲۷۰۰ ساعت نوشته‌اند.

آب و هوای ارمنستان در  زمستان

تغییرات آب و هوا در ارمنستان، بسیار زیاد و قابل ملاحظه است. زمستان چندان هم سرد نیست. متوسط درجه حرارت در زمستان در مناطق دشت منهای ۵ درجه سانتیگراد می‌باشد. در مناطق کوهستانی متوسط درجه حرارت به منهای ۱۲ درجه سانتیگراد نیز کاهش می‌یابد.

آب و هوای ارمنستان در تابستان

غیر از مناطقی که دارای ارتفاع بسیار زیاد هستند، در سایر مناطق تابستان بسیار آفتابی، گرم و طولانی است. میانگین درجه حرارت در تابستان در اکثر نقاط ارمنستان ۲۵ درجه سانتیگراد (۷۷ درجه فارنهایت) است. بعضی اوقات درجه حرارت در تابستان تا ۴۲ درجه سانتیگراد (۱۰۸ درجه فارنهایت) نیز افزایش می‌یابد.

میزان بارندگی در ارمنستان چندان قابل توجه نیست. میزان بارندگی در مناطق ۴۶۰۰ تا ۶۶۰۰ پا در طول سال به طور متوسط در حدود ۸۰۰ میلیمتر (حدود ۳۲ اینچ) است، در مناطق دشت و کم ارتفاع این میزان بین ۶ تا ۱۸ اینچ در سال کاهش می‌یابد.

مشاهده بیشتر

آریام تور ارمنستان

شماره تماس هماهنگی در واتس اپ :☎️ 09333266688 برای رزرو آپارتمان ، اجاره آپارتمان در ایروان و شهرهای دلیجان و دریاچه سوان ، رزرو هتل و کرایه تاکسی از مرز به ایروان و داخل شهر و تورهای داخلی ارمنستان لطفا هماهنگ بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا