ارمنستان
موضوعات داغ

اعیاد و سنت های مردم ارمنستان

اعیاد و سنت های مردم ارمنستان

با پذیرش مسیحیت همانند سایر ملل کهن اعیاد و سنتهای ارامنه نیز دگرگون گردید و بشکلی متفاوت در میان جوامع ایشان متحلی شد. با این حال در روزگار ما بسیاری از اعیاد و سنن مذهبی بنوعی ادامه حیات فرهنگی مردمان کهن ارمنی است. واقعیت اینست که در طول قرون متمادی اعیاد شادی آفرین ارامنه مثل تولدحضرت مسیح ، دیارنداراج ، سرکیس مقدس ، باریگندان ، زاتیک (عید پاک)، هامبارسوم ، روز تقدیس انگور و وارداوار ، و بسیاری از اعیاد دیگر هم در کلیسا با مراسم خاص مذهبی و هم در میان مردم با برگزاری جشن گرامی شمرده شده

اعیاد و سنت های مردم ارمنستان

اول ژانویه -سنت برگزاری جشن سال نو دراول ژانویه در سده های اخیر در میان ارامنه متداول شده . در این روز ارامنه سعی میکنند تا روز شادی بهمرا ه افراد خانواده و دوستان برای خود ترتیب دهند . در این روز همه با دادن هدایا خصوصا به کودکان سال نیکی را برای یکدیگر آرزو میکنند.

ششم ژانویه تولد و غسل حضرت مسیح – در روزگار قدیم تمامی جهان مسیحیت تولد و غسل تعمید حضرت مسیح را در روز ششم ژانویه جشن میگرفتند ولی در قرن چهارم میلادی کلیسای روم تصمیم میگیرد که روز تولد حضرت مسیح را در 25 دسامبر و غسل تعمید را در ششم ژانویه برگزار کنند. ارامنه بر خلاف دیگر مسیحیان از این تصمیم پیروی نکردند و کماکان به سنت خود پای بند ماندند . در این روز در کلیسا مراسمی خاص برگزار میشود و ارامنه پس از این مراسم با شمع روشنی در دست به خانه های خود میروند و بهمراه اعضای خانواده بدور میز شام مخصوص گرد میابند.

 

زاقکازارد – در روز زاقکازارد (بمعنی تزئین شده با گل) سنت براین بوده که جوانان تازه ازدواج کرده و یا آنان که هنوز نامزد بودند در نیمه های شنبه شب شاخه های نو شکفته درخت بید را به کلیسا برده و کلیسا را با این شاخه ها تزئین می نمودند. شاخه های بسیاری هم در درگاه کلیسا جمع میشد . با آمدن کشیش زنگهای کلیسا بصدا در آمده و مراسم خاص مذهبی برگزار میگردد. شمعهای بسیاری در این شب قضا را نورانی میکند و شاخه ها توسط کشیش تقدیس میشود.

عید پاک  

زادیک (عید پاک) – این روز مصادف با روز عروج حضرت مسیح است که هر ساله در سی و پنج روز بعد از 22 مارس در روز یکشنبه برگزار میشود. در چهل روز پیش از زادیک روزه بزرگ گرفته میشود و مراسمی خاص در کلیسا برگزار میگردد.در مناطق مختلف ارمنستان قره باغ و نیز ارمنستان غربی سنتهای خاص در این عید بزرگ رایج بوده و آوارهای زیادی در ارتباط با این روز خوانده میشد. از بازیهای متداول در روزهای جشن زادیک تخم مرغ بازی است.

مشاهده بیشتر

آریام تور ارمنستان

شماره تماس هماهنگی در واتس اپ :☎️ 09333266688 برای رزرو آپارتمان ، اجاره آپارتمان در ایروان و شهرهای دلیجان و دریاچه سوان ، رزرو هتل و کرایه تاکسی از مرز به ایروان و داخل شهر و تورهای داخلی ارمنستان لطفا هماهنگ بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا